Vergoedingsregeling

GVB doet er alles aan om op tijd te rijden. Helaas is vertraging niet altijd te voorkomen. Om je voor dit ongemak te compenseren, is er een vergoedingsregeling. Hier vind je alle bijzonderheden.

Vergoeding van je taxirit

In de volgende situaties 1en 2 vergoeden wij je taxikosten binnen het vervoergebied van GVB.
In situatie 3 vergoeden wij je taxikosten naar je bestemming binnen de omliggende concessiegebieden Amstelland-Meerlanden, Waterland of Zaanstreek.

Hoeveel vergoeding krijg je?

De vergoeding bedraagt de kosten voor een taxirit vanaf de halte waar je vertraging hebt opgelopen tot je bestemming binnen het vervoergebied van GVB (in situatie 1 en 2), of tot je bestemming binnen de omliggende concessiegebieden Amstelland-Meerlanden, Waterland of Zaanstreek (in situatie 3).

1. Het uitvallen van de laatste rit

Als er geen vervoer is binnen 20 minuten na de vermelde vertrektijd van de laatste rit van een daglijn.

2. Bij vertraging van meer dan een uur

Als je op een halte meer dan een uur vertraging hebt opgelopen en er geen alternatief openbaar vervoer voorhanden is.

3. Het missen van de laatste streekbus door verstoring op metro 52

Als je op metrostation Noord of Station Zuid de laatste EBS of Connexxion bus mist naar de omliggende concessies Amstelland-Meerlanden, Waterland of Zaanstreek, doordat een van de aangemerkte ritten van metro 52 door een verstoring niet op tijd aankomt.
Dit betreft de ritten van metro 52 met aankomsttijd op Noord om 0.07 en 0.37 uur, en de ritten met aankomsttijd op Zuid om 0.20 en 0.35 uur.

4. Vergoeding pendelbus

Wanneer een pendelbus met een vaste dienstregeling meer dan 10 minuten langer over de rit heeft gedaan dan aangegeven in de dienstregeling.

5. Vergoeding van je dubbel betaalde basistarief

Wanneer je door vertraging of uitval van een rit langer dan 35 minuten op je aansluitende rit hebt moeten wachten en daardoor het basistarief dubbel hebt moeten betalen, betalen wij je het dubbel betaalde basistarief terug.

Je krijgt geen kosten vergoed

  • Als er binnen 20 minuten na de vermelde overstaptijd of vertrektijd van de laatste rit alternatief openbaar vervoer voorhanden is.
  • Als je een aansluiting mist die niet valt onder de gegarandeerde aansluitingen.
  • Wanneer een laatste rit uitvalt van een van de volgende lijnen: spits/versterkingslijnen 231, 245, 246, 247 en 248, scholierenlijn 240, Gelderlandpleinlijnen 461, 463, 464 en 465, Riekerpolderlijnen 68 en 267 en de GVB nachtbussen 281, 282, 283, 284, 285, 287, 288, 289, 291 en 293.
  • Bij vertraging of uitval van ritten van andere vervoerders zoals NS, Connexxion en EBS.
  • Bij vertraging of uitval van ritten door geplande omleidingen en wegwerkzaamheden. Informatie hierover vind je onder andere op deze site en op posters in het vervoer en op de haltes.
  • In bijzondere gevallen van overmacht aan de kant van GVB, zoals bijvoorbeeld een stroomstoring, een staking of wanneer de verkeersveiligheid in het geding is.
  • Bij situatie 1 en 2: voor een taxirit naar een bestemming die buiten het vervoergebied van GVB ligt en dus niet bereikbaar is met een lijn van GVB. Deze voorwaarde geldt niet voor situatie 3.
  • Als je de voorgeschreven procedure voor vergoeding niet hebt gevolgd.

Vraag je vergoeding aan via het formulier

Wil je vergoeding voor gemaakte taxikosten, voeg dan als bijlage bij het formulier een kopie van de taxibon toe.