Vergoedingsregeling

GVB doet er alles aan om op tijd te rijden. Helaas is vertraging niet altijd te voorkomen. Om je voor dit ongemak te compenseren, is er een vergoedingsregeling. Hier vind je alle bijzonderheden.

Vergoeding van je taxirit

In de volgende situaties 1 en 2 vergoeden wij je taxikosten binnen het vervoergebied van GVB.
In situatie 3 vergoeden wij je taxikosten naar je bestemming binnen de omliggende concessiegebieden Amstelland-Meerlanden, Waterland of Zaanstreek.

1. Het uitvallen van de laatste rit
Als er geen vervoer is binnen 20 minuten na de vermelde vertrektijd van de laatste rit van een daglijn.

2. Bij vertraging van meer dan een uur
Als je op een halte meer dan een uur vertraging hebt opgelopen en er geen alternatief openbaar vervoer voor handen is.

3. Het missen van de laatste streekbus door verstoring op metro 52
Als je op metrostation Noord of Station Zuid de laatste EBS of Connexxion bus mist naar de omliggende concessies Amstelland-Meerlanden, Waterland of Zaanstreek, doordat een van de aangemerkte ritten van metro 52 door een verstoring niet op tijd aankomt.
Dit betreft de ritten van metro 52 met aankomsttijd op Noord om 0.07 en 0.37 uur, en de ritten met aankomsttijd op Zuid om 0.20 en 0.35 uur. 

Je krijgt geen kosten vergoed

  • Als er binnen 20 minuten na de vermelde overstaptijd of vertrektijd van de laatste rit alternatief openbaar vervoer voorhanden is.
  • Als je een aansluiting mist die niet valt onder de gegarandeerde aansluitingen.
  • Wanneer een laatste rit uitvalt van een van de volgende lijnen: spits/versterkingslijnen 231, 245, 246, 247 en 248, scholierenlijnen 240 en 249, Gelderlandpleinlijnen 461, 463, 464 en 465, Riekerpolderlijnen 68 en 267 en de GVB nachtbussen 281, 282, 283, 284, 285, 287, 288, 289, 291 en 293.
  • Bij vertraging of uitval van ritten van andere vervoerders zoals NS, Connexxion en EBS.
  • Bij vertraging of uitval van ritten door geplande omleidingen en wegwerkzaamheden. Informatie hierover vind je onder andere op deze site en op posters in het vervoer en op de haltes.
  • In bijzondere gevallen van overmacht aan de kant van GVB, zoals bijvoorbeeld een stroomstoring, een staking of wanneer de verkeersveiligheid in het geding is.
  • Bij situatie 1 en 2: voor een taxirit naar een bestemming die buiten het vervoergebied van GVB ligt en dus niet bereikbaar is met een lijn van GVB. Deze voorwaarde geldt niet voor situatie 3.
  • Als je de voorgeschreven procedure voor vergoeding niet hebt gevolgd.

Hoeveel vergoeding krijg je?

De vergoeding bedraagt de kosten voor een taxirit vanaf de halte waar je vertraging hebt opgelopen tot je bestemming binnen het vervoergebied van GVB (in situatie 1 en 2), of tot je bestemming binnen de omliggende concessiegebieden Amstelland-Meerlanden, Waterland of Zaanstreek (in situatie 3).

Zo vraag je vergoeding aan

Vraag een bon van je taxirit. Download het formulier Vergoedingsregeling via de link hieronder en vul het in.
Het formulier is ook verkrijgbaar via Klantenservice​.

Vergoeding van je dubbel betaalde basistarief

Wanneer je door vertraging of uitval van een rit langer dan 35 minuten op je aansluitende rit hebt moeten wachten en daardoor het basistarief dubbel hebt moeten betalen, betalen wij je het dubbel betaalde basistarief terug.
Je vraagt het dubbel betaalde basistarief terug door te bellen met onze Klantenservice via 0900 8011.

Er is iets misgegaan met een automaat

Mocht er iets mis zijn gegaan bij één van onze verkoop- en oplaadautomaten, dan krijg je een tegoedbon waarmee je terecht kunt bij onze vestigingen van Tickets & Info. Als je geen tegoedbon hebt ontvangen of je hebt meer dan € 50 saldo proberen te laden en dit is niet gelukt, bel dan met onze Klantenservice op 0900 8011.