Wij vinden het belangrijk dat jij je altijd veilig voelt wanneer je gebruik maakt van het openbaar vervoer (OV). We nemen daarom verschillende maatregelen om het OV zo veilig mogelijk te houden. Ook zoeken we altijd naar manieren om hierin te verbeteren.
Meldpunt veiligheid
Voel je je onveilig in het OV? Maak er dan een melding van! Op deze manier weten wij op welk gebied wij nog kunnen verbeteren, zodat we samen het OV weer een stukje veiliger maken.
Lees hier meer over wat meldpunt veiligheid is, waar je een melding kunt maken wanneer je je onveilig voelt en wat er gebeurt met je melding. Ook lees je hier welke maatregelen wij nemen voor een veilig OV.
Ik voel me onveilig in het OV. Kan ik dit ergens melden?
Ja, dit kan op verschillende manieren!
Reis je met de bus, tram of veerpont? Spreek dan de bestuurder, conducteur of schipper aan. Zij nemen direct contact op met de verkeersleiding. Zij zorgen er vervolgens voor dat er assistentie of hulpdiensten komen om de situatie op te lossen.
Maak op het metrostation gebruik van een SOS-paal. Gebruik deze wanneer je je onveilig voelt en hulp nodig hebt. Via een SOS-paal kom je meteen in contact met een GVB medewerker.
Of neem contact op met onze klantenservice via de telefoon 0900-8011 of WhatsApp 06-83 09 91 89. Hier kun je ook terecht als je ergens een algemene melding over wilt maken. Bijvoorbeeld als er ergens een beschadiging is waar reizigers zich pijn aan kunnen doen of een lift/roltrap die vast komt staan. Ga naar de pagina van de klantenservice voor de openingstijden.
Bij acute (levens-)gevaar raden wij je aan om het landelijke alarmnummer 112 te bellen.
Wat gebeurt er na mijn melding?
Wij nemen alle meldingen over onveiligheid serieus. Heb je meteen hulp nodig? Dan zorgen we ervoor dat er assistentie of een hulpdienst wordt opgeroepen.
Maak je een algemene melding van onveiligheid? Dan pakken we dit intern op. We zorgen voor de juiste maatregelen om dezelfde soort situaties in de toekomst te voorkomen.
Hoe zorgen jullie dat het OV veilig blijft?
Wij zorgen er op verschillende manieren voor dat het OV veilig blijft voor alle reizigers. Zo hangen er bijvoorbeeld camera's in alle voertuigen, zijn bestuurders of conducteurs getraind om meteen extra hulp in te schakelen bij ongelukken en wordt er vaak gecontroleerd of reizigers de reisregels volgen.
Hieronder lees je meer informatie over de maatregelen die wij nemen voor veiligheid in het OV.
Toezicht onderweg
Onze bestuurders, conducteurs en veerpontmedewerkers kennen alle veiligheidsvoorschriften. Daarnaast is er cameratoezicht in onze bussen, trams en op onze ponten, metrohaltes en –stations. De centrale verkeersleiding bekijkt de camerabeelden van de metrostations live. Zij grijpen meteen in als er iets misgaat.
Bij aangifte kunnen de camerabeelden door politie worden opgevraagd en bekeken.
Assistentie bij noodgevallen
Gebeurt er een ongeluk? Dan neemt de bestuurder, conducteur of pontmedewerker direct contact op met de verkeersleiding. Zij zorgen ervoor dat er zo snel mogelijk assistentie komt van GVB medewerkers of hulpdiensten.
In ieder metrostation staat een SOS-paal op het perron en/of bij de toegangspoortjes waarmee je direct met een GVB medewerker in contact kan komen.
Controle door Service & Veiligheid
Onze OV-zorg medewerkers zijn er om de veiligheid in het OV te verzekeren. Zij worden ingezet bij ongelukken of onverwachte noodsituaties. Alle OV-zorg medewerkers zijn opgeleid als Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA). Zij controleren reizigers op een geldig vervoersbewijs waarmee is ingecheckt. Dit doen zij herkenbaar in uniform en onherkenbaar in burgerkleding. Soms werken zij hierin samen met de politie en Toezicht & Handhaving Openbare Ruimte Gemeente Amsterdam(THOR).
OV zorg medewerkers zetten wij ook in wanneer een reiziger is die de reisregels niet opvolgt, zoals voeten op de bank en vervuiling.
Servicemedewerkers op metrostations en -haltes
Heb je ergens hulp bij nodig? Spreek dan één van onze medewerkers van het Service Team Vervoer aan. Deze servicemedewerkers zijn actief op alle metrostations en bij (grotere) evenementen in de stad. Je herkent ze aan ons GVB logo op de kleding.
Goed om te weten
Wij werken samen met verschillende organisaties om het OV veilig te houden voor iedereen:
Politie
Handhavers gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam en Amstelveen
Alle stadsdelen in Amsterdam en Weesp
Openbaar Ministerie
Andere landelijke en regionale vervoerders
Kom je er niet helemaal uit?
Whatsapp
Bellen
Formulier
Formulier
Je kunt je vraag, klacht, tip of wens ook met ons delen via dit formulier.