Vraag en antwoord

De volgende vragen zijn ons al gesteld over het vernieuwde OV-netwerk en de Noord/Zuidlijn. Misschien zit hier je vraag al tussen. Als het niet het geval is en je vraag wordt ook niet beantwoord met de informatie die we op deze site geven, dan kun je altijd contact opnemen met onze Klantenservice

Waarom gaat het lijnennetwerk zo ingrijpend veranderen?

De komst van de Noord/Zuidlijn biedt de kans om het bovengrondse OV-netwerk en de bereikbaarheid te verbeteren. Door bus- en tramlijnen op een slimme manier te laten aansluiten op het metronet, wordt het mogelijk om in veel gevallen sneller en efficiënter te reizen. Als je geen aanpassingen zouden doorvoeren, dan krijg je deels dubbele lijnen en op sommige plaatsen zelfs gevaarlijk drukke situaties. Ook kan hierdoor de bereikbaarheid van de metropoolregio Amsterdam worden verbeterd.

Kan ik nog een papieren lijnenkaart krijgen?

Jazeker. De papieren versie van de lijnennetkaart en ook de nachtbusfolder blijven beschikbaar. Deze zijn eind juni verkrijgbaar bij onze GVB Tickets & Info vestigingen (vanaf 22 juli hebben de vestigingen een nieuwe naam: GVB Service & Tickets). Vanaf 22 juli zijn de folders ook verkrijgbaar in tram en (nacht)bus.

Verandert er iets aan de geldigheid van mijn abonnement vanaf 22 juli a.s.?

Dat kan als je een GVB only of een GVB zone abonnement hebt. Er zijn alvast twee specifieke situaties waarvan we weten dat de veranderingen invloed kunnen hebben op GVB abonnementen. Deze situaties vind je op de pagina ‘Check je abonnement’. Hier leggen we ook uit hoe je kunt controleren of je abonnement nog bij je eventuele nieuwe reis per 22 juli past.

Eerder is aangekondigd dat de Noord/Zuid lijn kinderziektes zal hebben. Waarom gaat de Noord/Zuid lijn dan al rijden?

De stad heeft de Noord/Zuidlijn hard nodig. We moeten aan de slag. Het is belangrijk om het nieuwe lijnennetwerk als geheel in gebruik te nemen. Alleen door daadwerkelijk te starten kunnen we ondervinden hoe de Noord/Zuidlijn presteert samen met het overige netwerk en met 120.000 reizigers per dag. Dat is wezenlijk anders dan problemen of storingen te voorspellen en op papier een oplossing uit te werken, of dan het testen in een geïsoleerde omgeving met alleen de Noord/Zuidlijn.

Na de start op 22 juli periode verwachten we opstartproblemen die de reis minder comfortabel zullen maken dan we uiteindelijk voor onze reizigers voor ogen hebben. Als de Noord/Zuidlijn rijdt, rijdt hij als een zonnetje, maar als er een verstoring is, duurt het oplossen met deze systemen langer dan bij het huidige netwerk. Dat kunnen we alleen in de praktijk oplossen en daar moeten we met zijn allen doorheen. Wij doen er alles aan om de opstartproblemen zo snel mogelijk onder controle te krijgen en de reizigers in de tussentijd zo goed mogelijk te informeren.

Komt er een apart tarief voor de Noord/Zuidlijn?

Nee, er komt geen apart tarief voor de Noord/Zuidlijn.

Rijdt de Noord/Zuidlijn ook 's nachts?

Nee, de Noord/Zuidlijn rijdt niet ’s nachts. Je kunt de dienstregeling van metro 52 hier bekijken.
 

Kan ik een kaartje kopen op het station?

Jazeker. Op alle metrostations, ook op de nieuwe stations van de Noord/Zuidlijn, staan verkoopautomaten.

Mag ik mijn fiets meenemen op de Noord/Zuidlijn?

Ja, net als bij de andere metrolijnen mag je je gewone fiets aan de hand en tegen betaling mee, maar niet in de spits van maandag t/m vrijdag, tussen 7.00 - 9.00 uur en 16.00 - 18.30 uur. Je fiets mag geen hinder veroorzaken voor andere reizigers.