Zuidaspas gaat automobilist uit auto halen

RAI Amsterdam bijt de spits af

Op donderdagochtend 12 januari 2017 is het startschot gegeven voor de Zuidaspas, één van de initiatieven om het autoverkeer te verminderen in en rondom Zuidas. De ‘Aanpak Zuidas Bereikbaar' heeft als doelstelling 3.000 reizigers te faciliteren, te stimuleren én te verleiden hun reis door en naar Zuidas af te leggen met een ander vervoersmiddel dan de auto óf buiten de spits te reizen.

CEO RAI Amsterdam Paul Riemens houdt symbolisch de Zuidaspas vast, waarmee met verschillende vervoersmogelijkheden kan worden gereisd. Zoals met OV-fiets voor algemeen directeur GVB Alexandra van Huffelen en directeur Zuidas David van Traa.

Urgentie

De urgentie voor de gezamenlijke aanpak ‘Zuidas Bereikbaar' wordt meteen duidelijk wanneer je even stil staat wat er de komende jaren allemaal in het gebied gaat gebeuren; de A10 Zuid wordt verbreed, ter hoogte van het centrumgebied van Zuidas ondergronds gebracht, station Amsterdam Zuid wordt uitgebreid, de knooppunten Nieuwe Meer en Amstel aangepast en de openbare ruimte heringericht. Ook wordt de lokale infrastructuur aangepakt om deze ‘klaar' te maken voor de toekomst. De impact van de werkzaamheden op de bereikbaarheid van de Zuidas is enorm.

De eerste Zuidaspas is vandaag feestelijk overhandigd aan Paul Riemens, CEO van RAI Amsterdam door Alexandra van Huffelen, algemeen directeur GVB en David van Traa, directeur Zuidas. Paul Riemens licht toe: "Met heldere afspraken en concrete maatregelen willen wij er als RAI Amsterdam aan bijdragen dat medewerkers, bezoekers en bewoners Zuidas zonder oponthoud kunnen blijven bereiken. Een initiatief als de Zuidaspas stimuleren wij ten zeerste en werken we graag aan mee".

Ketenoplossing

Alexandra van Huffelen, algemeen directeur GVB vult trots aan. "Als GVB werken we graag toe naar een situatie waarbij reizigers hun reis op maat kunnen uitstippelen; de zogenoemde ketenoplossing. Hoe meer keuzes van verschillende vervoersmiddelen worden aangeboden op de Zuidaspas, hoe beter reizigers de plaats van bestemming kunnen bereiken op bijvoorbeeld de snelste of op de goedkoopste manier."

Ervaringen delen

"Ervaringen van gebruikers zijn essentieel voor het succes van de Zuidaspas, dus deel ze met ons!" Die oproep doet David van Traa, directeur Zuidas, met klem aan alle huidige en toekomstige gebruikers van de Zuidaspas. Met die ervaringen kan het gebruik en toepassing van de Zuidaspas verder geoptimaliseerd worden en bijdragen aan bereikbaarheid van de gehele Zuidas.

Pilot

De pas is een pilot en gebaseerd op de I travel Business Card van GVB en kent een mobiliteitsaanbod dat specifiek is voor het Zuidas gebied. Gedurende 3 maanden kunnen werknemers van deze bedrijven, die nu overwegend met de auto van en naar Zuidas reizen, gratis en vrijblijvend gebruikmaken van deze pas. Zo kunnen ze zelf, op een laagdrempelige manier, de voordelen ontdekken van het (deels) reizen met het OV naar Zuidas ten opzichte van het reizen met de auto.
 
Zuidas en Zuidasdok zijn in samenwerking met 17 grote werkgevers en overheden, die zijn verenigd in de Taskforce Bereikbaarheid Zuidas, de ‘Aanpak Zuidas Bereikbaar' begonnen.

Eerste ervaring

De eerste ervaring van een RAI pilot deelnemer is al gedeeld: "Ik heb gisteren voor het eerst de Zuidas pas geprobeerd en ik ben heel enthousiast. Ik hoop dat de RAI in de toekomst een flexibel pakket kan aanbieden aan haar medewerkers waarbij ik per dag afhankelijk van drukte op de weg en de evenementen in de RAI kan bepalen hoe ik naar de RAI reis".