GVB experimenteert met servicebalie op tram

De komende maanden experimenteren we met een servicebalie in plaats van de conducteurscabine. Persoonlijk contact wordt hiermee makkelijker en conducteurs kunnen zich vrijer verplaatsen om service te verlenen. 

 

Reisbeleving

De proef met de servicebalie is onderdeel van een breder traject waarmee we het gastvrij werken en de reisbeleving een positieve impuls geven. Voor de proef zijn op twee trams servicebalies ingebouwd, die rijden op de lijnen 1 en 2. De eerste werd op 16 januari officieel in gebruik genomen door Alexandra van Huffelen, algemeen directeur.
De servicebalie zoals die in de tram is ingebouwd

Persoonlijke contact

Alexandra van Huffelen: “Het wordt drukker, de stad verandert en de reiziger verandert mee. Als partner van de stad zijn we alert op alle ontwikkelingen en onderzoeken manieren om daar op in te spelen. Zo hebben we gemerkt dat persoonlijk contact echt het verschil kan maken in hoe men de reis beleeft.” 

Uit eerdere experimenten met mobiele gastheren op tram en haltes, en uit het gebruik van de tablet waarmee medewerkers op pad gingen, bleek de toegevoegde waarde van persoonlijk contact al. De servicebalie die nu wordt getest is uitnodigend voor de reiziger die op zoek is naar informatie en geeft de conducteur meer bewegingsvrijheid om service te verlenen. Een benaderbare conducteur geeft een prettig en welkom gevoel.

Het gebruik van de servicebalie wordt na drie maanden geëvalueerd.