Voorwaarden bezwaar boete

Je bent vergeten in te checken met je abonnement en hebt hiervoor een boete of proces-verbaal gekregen.
Iedereen met een OV-chipkaart is verplicht om in- en uit te checken, óók met een geldig abonnement op je kaart. 

Coulanceregeling

Vaste klanten komen we graag tegemoet. Je kunt daarom gebruikmaken van de coulanceregeling. Deze regeling geeft je de mogelijkheid je boete of proces-verbaal stop te zetten. Hierbij geldt een aantal voorwaarden.   

Je hebt een:

  • GVB Only of GVB Zone maand- of jaarabonnement
  • Randstad Noord Zone maand- of jaarabonnement
  • OV Vrij (combinatie van twee abonnementen: Altijd Vrij en Bus Tram en Metro Vrij)
  • NS maand- of jaartrajectabonnement met zonesupplement 
  • Studenten OV-chipkaart
  • boete of proces-verbaal gekregen binnen het geldigheidsgebied van uw abonnement

Je kunt drie maal per kalenderjaar een boete of proces-verbaal stop laten zetten. Dit wordt door ons geregistreerd.

Het bezwaar moet binnen 14 dagen na het uitschrijven van de boete of het proces-verbaal bij ons binnen zijn. U krijgt per mail of schriftelijk bericht over de uitslag van uw bezwaar.

Het reizen met de OV-chipkaart is verplicht binnen de concessie Amsterdam. Als reiziger moet u daarom in- en uitchecken bij elk vervoermiddel waar u mee reist.

Dit geldt ook voor reizigers met een OV jaarkaart of een abonnement. Ook bent u als reiziger zelf verantwoordelijk voor een geldige in- en uitcheck. Het is dus verstandig om elke keer goed op te letten bij het in- en uitchecken.