Waarom valt metro 51 zo vaak uit?

Metro’s op lijn 51 moeten schakelen tussen stroom uit de bovenleiding en stroom uit de derde rail in de bodem (van metro naar sneltram en omgekeerd). Wanneer een lijn 51 metro op station Zuid aankomt, schakelt het voertuig de stroomvoorziening van de bovenleiding naar  de derde rail. De pantograaf, het onderdeel dat nodig is om contact met de bovenleiding te maken, gaat op station Zuid naar beneden, of omhoog. 

Technische redenen

Dit proces verloopt om technische redenen helaas niet altijd zoals het moet. Wanneer er geen contact met de bovenleiding tot stand komt, kan het voertuig niet verder.

De nieuwere metro’s hebben geen pantograaf en kunnen daarom niet worden ingezet op dit traject. Ook is het aantal voertuigen sinds de jaren '90 niet meegegroeid met het verdubbelde aantal reizigers.

Omdat op het traject van lijn 51 in Amstelveen nog veel gaat gebeuren o.a. de komst van de Amstelveenlijn, krijgen we er (voorlopig) geen materieel bij. We doen daarom wat we kunnen met wat we hebben, maar beseffen dat dit op piekmomenten helaas niet altijd voldoende is.