Storingen metro/sneltram 51 en aanloop naar vernieuwde Amstelveenlijn

Onze voertuigen op lijn 51 zijn bijzonder. Nergens anders in de stad rijden we met voertuigen die zowel metro als sneltram zijn. De voertuigen op lijn 51 moeten schakelen tussen stroom uit de derde rail bij het spoor en stroom uit de bovenleiding. Die overgang gebeurt op Station Zuid. Op het traject tussen Centraal Station en Station Zuid haalt de metro zijn stroom uit de derde rail. Op Station Zuid gaan vervolgens de pantografen omhoog om stroom af te kunnen nemen uit de bovenleiding. Vanaf hier rijdt het voertuig verder als sneltram tot Amstelveen Westwijk. 

Omschakelen van metro naar sneltram

We onderhouden dit oudere materieel goed en zetten alles op alles om deze ‘krasse knarren’ soepel te laten rijden, maar technische mankementen zijn niet altijd te voorkomen. Vooral het omschakelen van metro naar sneltram op Station Zuid is een kwetsbaar moment. Dit verloopt om technische redenen helaas niet altijd zoals het moet. Bijvoorbeeld wanneer treeplanken niet goed omhoog of omlaag gaan, of de pantograaf geen contact met de bovenleiding maakt. Los van onverwachte incidentele verstoringen onderweg (door verkeer, of een sein- of wisselstoring) kampt lijn 51 dus vaker met oponthoud. Dit is buitengewoon vervelend voor jou als reiziger. Onze bestuurders kunnen kleine verstoringen vaak zelf verhelpen als ze op een halte staan. En op Station Zuid staat tijdens de ochtendspits een quick service-monteur paraat; deze collega kan snel inspringen bij problemen met dit materieel.

Nog een klein jaar

Metro/sneltram 51 zit vaak vol; op piekmomenten zitten we krap in onze jas. Meer voertuigen inzetten is niet mogelijk. Onze nieuwere metro’s kunnen we hier niet laten rijden: deze hebben geen pantograaf en passen dus niet op dit traject. We zullen het nog een klein jaar moeten doen met ons bijzondere materieel op lijn 51. Vanaf maart 2019 stopt sneltram 51 definitief met rijden. Dit heeft te maken met de ombouw van de Amstelveenlijn.

Vanaf maart 2019: bus in plaats van sneltram

De Amstelveenlijn, waar nu nog sneltram 51 rijdt, wordt vernieuwd. De afdeling Metro en Tram van de gemeente Amsterdam doet dit in opdracht van Vervoerregio Amsterdam. De lijn wordt omgebouwd tot een hoogwaardige tramverbinding tussen Amstelveen Westwijk en Amsterdam Zuid. De voorbereidende werkzaamheden zijn in volle gang. Voordat de lijn eind 2020 in gebruik wordt genomen, gaat vanaf maart 2019 eerst nog het tijdelijke OV-plan in. Sneltram 51 gaat dan buiten gebruik, en wordt op het traject ten zuiden van Amsterdam Zuid vervangen door bus 55. Deze rijdt dan hoogfrequent tussen de Sacharovlaan en Station Zuid. (Metro 51 blijft bestaan, maar rijdt vanaf maart 2019 tussen Isolatorweg via Station Zuid en Amstel naar Centraal Station. En tussen Amstelveen Stadshart en Station Zuid blijft tram 5 rijden; deze gaat zo vaak mogelijk rijden).  

Vanaf eind 2020: hoogwaardige tramverbinding met nieuwe 15G trams

De ombouw van de Amstelveenlijn is eind 2020 klaar. Vanaf dan rijden onze nieuwe 15G trams (die vanaf 2019 instromen) hoogfrequent op deze hoogwaardige tramverbinding.