Ritprijs buslijn 55 aangepast.

Het tarief voor buslijn 55 tussen Amstelveen Westwijk en Station Zuid is per 5 augustus aangepast in het voordeel van reizigers. Teveel betaald saldo wordt terugbetaald.
 

Vergoeding

Heb je de afgelopen periode op saldo (voltarief of reductietarief) gereisd, dan krijg je het verschil vergoed. Dit gaat over het verschil met het nieuwe tarief dat zij sinds 3 maart jl. hebben betaald. Dit bedrag wordt automatisch voor je klaargezet en kun je vanaf maandag 2 september ophalen bij een ophaalautomaat. Dit kan tot 1 december! Bij de automaat kies je voor de optie ‘bestelling ophalen'.
Kijk op de servicepuntenchecker van ov-chipkaart.nl waar je terecht kunt. 

NS-Business Card houders

Ben je in het bezit van een NS-Business Card, dan kunnen wij het bedrag helaas niet automatisch voor je klaarzetten. Heb je sinds 3 maart jl. gereisd met lijn 55 met je NS-Business Card en meen je in aanmerking te komen voor compensatie, dan kun je dit aanvragen via ons vergoedingsformulier. Vul het vergoedingsformulier volledig in en kies bij het veld 'Soort vergoeding' voor 'Vergoeding pendelbus', vul bij 'Datum gebeurtenis' '3 maart 2019' in en kies voor een willekeurig tijdstip. Vermeld tenslotte in het toelichtingsveld de tekst 'Compensatie NS-Business Card lijn 55'.
Ga naar het vergoedingsformulier

Grotere bedragen worden gesplitst

Krijg je meer dan 50 euro terug? Dan is het bedrag opgesplitst in kleinere bedragen. Dit doen we om te voorkomen dat er geen geld op je kaart bijgeschreven kan worden, als daarbij het maximum wordt overschreden. Op een kaart kan namelijk maximaal 150 euro staan.

Bijschrijvingen of handelingen - wij noemen ze transacties - worden uitgevoerd tot aan die grens van 150 euro. Transacties waarmee het saldo boven de 150 euro zou komen worden niet verwerkt.  Alle niet verwerkte transacties blijven drie maanden staan en kun je op een later tijdstip afhalen. Nadat je gereisd hebt, en je saldo weer lager is geworden. Maar nogmaals: wel vóór 1 december!

Als je vaak op lijn 55 hebt gereisd, is het dus verstandig om twee (of meer) keer naar een automaat te gaan om bedragen op te halen. Zorg dan wel dat je ondertussen voldoende gereisd hebt.

Heb je hier nog vragen over, of mis je een bedrag? Bij één van onze serviceloketten of telefonisch via klantenservice kun je met je kaartnummer verder geholpen worden.
We kunnen je niet op voorhand persoonlijk informeren, omdat GVB niet beschikt over de persoonsgegevens die bij de kaart horen.

Vervangende OV-chipkaart

Heb je ondertussen een nieuwe of vervangende OV-chipkaart en staat het bedrag klaar voor je oude OV-chipkaartnummer? Neem dan (vanaf 2 september) contact op met onze klantenservice. Wij zorgen er dan voor dat het bedrag alsnog voor de juiste kaart wordt klaargezet.
 

Compensatie bij omleiding uitzonderlijk

Als reiziger betaal je voor het aantal gereden kilometers, ook in geval van een (geplande of ongeplande) omleiding. Soms wordt een kortere en soms een langere route gereden. In het geval van lijn 55 zijn de omstandigheden uitzonderlijk en duurt de omleiding dusdanig lang dat de partijen de reiziger hiervoor bij hoge uitzondering willen compenseren.

Aanpassen ritprijs lijn 55 complex

In overleg met de Vervoerregio Amsterdam hebben we besloten om het kilometertarief voor bus 55 naar beneden bij te stellen. Vanaf 5 augustus 2019 is dit tot 58% van het normale tarief. Hiermee wordt het gemiddelde prijsverschil voor een heen- en terugreis met lijn 55 op saldo 0,35 euro lager ten opzichte van je reis met lijn 51.

Met de aanpassing zijn vrijwel alle saldoreizigers voordeliger uit, tot maximaal 0,80 euro voor een heen-en terugreis. 8% van de (voltarief) saldoreizigers heeft na de verlaging van het tarief nog steeds een nadelig verschil van maximaal 0,15 euro ten opzichte van een (heen- en terugreis met oude lijn 51. Behoor je tot deze groep, dan kun je je melden bij onze Klantenservice via 0900-8011 of het contactformulier.