Nieuw abonnementensysteem: vragen en antwoorden

We zijn overgegaan op een nieuw abonnementensysteem om het mogelijk te maken online een jaarabonnement af te sluiten en te beheren. Het afsluiten, wijzigen of stopzetten van een jaarabonnement hoeft dan niet meer bij een van onze Service & Tickets vestigingen maar kan gemakkelijk in MijnGVB. Daarnaast biedt MijnGVB de mogelijkheid om je eigen gegevens te beheren, herhaalaankopen te doen, te abonneren op de nieuwsbrief en om een Seintje in te stellen. Zo kunnen wij je nog beter van dienst zijn. 
Algemeen
Ik heb geen MijnGVB account
Ik heb een MijnGVB account
Toegang tot een MijnGVB account
Beschermingsbewind
Algemeen

Briefkenmerken

Ik heb afgelopen maart brieven met verschillende kenmerken ontvangen van GVB over veranderingen rondom mijn jaarabonnement. Hoe zit dat?

Omdat wij je jaarabonnement in het nieuwe abonnementensysteem hebben overgezet, kan het voorkomen dat je meerdere brieven hebt ontvangen. Heb je de brief met kenmerk 1a ontvangen? Dan is de inhoud van deze brief leidend ongeacht of je een brief met een ander kenmerk hebt ontvangen.


Incassomoment

Wanneer wordt mijn abonnementsgeld geïncasseerd?

Het moment van de maandelijkse incasso valt samen met de ingangsdatum van je abonnement. Voorbeeld: stel je abonnement is ingegaan op 28 januari. Dan incasseert GVB op 29 januari het abonnementsgeld van je bankrekening. In het weekend en op feestdagen incasseert GVB niet. Je kunt de incasso op de eerstvolgende werkdag verwachten. Tip: kijk in je online bankieren omgeving om te zien wanneer GVB het abonnementsgeld incasseert.


Tweemaal incasso

Er is in een periode van vier weken twee keer geïncasseerd door GVB. Ik ben gewend dat er maar één keer per maand wordt geïncasseerd. Hoe zit dat?

Omdat GVB over is gegaan naar een nieuw abonnementensysteem waarin de incassodatum gelijkgesteld is aan de ingangsdatum van je abonnement, kan het gebeuren dat er binnen een periode van vier weken twee keer geld van je bankrekening is afgeschreven door GVB. Eventuele volgende incasso’s vinden plaats wanneer je nieuwe termijn start. Voorbeeld: stel je abonnement is ingegaan op 22 maart. Dan incasseerde GVB op 28 maart het abonnementsgeld van je bankrekening voor de periode van 22 maart tot en met 21 april. Op 23 april incasseert GVB het abonnementsgeld voor de periode van 22 april tot en met 21 mei. In het weekend en op feestdagen incasseert GVB niet. Je kunt de incasso op de eerstvolgende werkdag verwachten. Tip: kijk in je online bankieren omgeving om te zien wanneer GVB het abonnementsgeld incasseert.

Niet gelukt

Een incasso van het abonnementsgeld is niet gelukt. Probeert GVB nog een keer te incasseren?

Ja. Één week na de mislukte incassopoging doet GVB nog een incassopoging. Je ontvangt hierover geen bericht. In het weekend en op feestdagen incasseert GVB niet. Je kunt de incasso op de eerstvolgende werkdag verwachten. Tip: kijk in je online bankieren omgeving om te zien wanneer GVB het abonnementsgeld incasseert.

Aanpassen

Is het mogelijk om de incassodatum aan te passen?

Nee. De incassodatum is gelijkgesteld aan de ingangsdatum van je abonnement. Voorbeeld: stel je abonnement is ingegaan op 19 januari. Dan incasseert GVB op 20 januari het abonnementsgeld van je bankrekening. In het weekend en op feestdagen incasseert GVB niet. Je kunt de incasso op de eerstvolgende werkdag verwachten. Tip: kijk in je online bankieren omgeving om te zien wanneer GVB het abonnementsgeld incasseert.


Geen emailadres

Ik heb geen emailadres. Kan ik mijn jaarabonnement in termijnen betalen?

De betaalwijze van je huidige jaarabonnement verandert niet. Voor jaarabonnementen die zijn afgesloten per 8 april 2019 geldt het volgende: om je abonnement in tien maandelijkse termijnen te kunnen (blijven) betalen, hebben wij een emailadres van je nodig zodat wij je kunnen informeren over je abonnement.
Betalen in termijnen afsluiten blijft ook mogelijk bij een GVB Service & Tickets balie. Hiervoor heb je wel een geldig e-mailadres nodig. Een medewerker kan je helpen bij het aanmaken van een MijnGVB account en het afgeven van een machtiging voor de betaling in termijnen.  

Tip: via internet kun je zelf een e-mailadres aanvragen of vraag hierbij hulp bij iemand uit je omgeving. Zo kun je via een online MijnGVB account je jaarabonnement in termijnen (blijven) betalen.
 
Als je geen emailadres hebt en niet de overstap wilt maken naar online, dan kun je kiezen voor het reizen met een maandabonnement, of je koopt je jaarabonnement bij een GVB Service & Tickets balie en betaalt deze in één keer.


Verlengformulier

Ik heb een verlengformulier ontvangen. Er zit een brief bij over de veranderingen rondom mijn jaarabonnement. Tot wanneer kan ik mijn abonnement verlengen met het verlengformulier?

Als wij het verlengformulier vóór woensdag 3 april ontvangen dan verlengen wij je jaarabonnement. Ontvangen wij het verlengformulier later dan 3 april? Dan kunnen wij je jaarabonnement niet verlengen. Wij adviseren je om dan vanaf 8 april je jaarabonnement online aan te schaffen in onze webwinkel.


Voorwaarden

Waar vind ik de bestel- en productvoorwaarden?

De productvoorwaarden vanaf 8 april zijn binnenkort beschikbaar. Bekijk hier de voorwaarden.

Meer aankopen

Kan ik meerdere jaarabonnementen tegelijk kopen in de webwinkel?

Nee. Je kunt per bestelling één jaarabonnement aanschaffen. Ook kun je geen ander product of saldo tegelijk bestellen met een jaarabonnement. Rond eerst de bestelling van het jaarabonnement af voordat je andere producten of saldo aanschaft.


Advies

Welk abonnement heb ik nodig?

Vraag een reisadvies op via www.9292.nl. Bij het reisadvies staat de prijs van de reis met de OV-chipkaart. Klik op de link 'Abonnement voor deze reis'. Vul in het volgende scherm je leeftijd in en hoe vaak je reist en klik op 'Geef Advies'. In het volgende scherm zie je het voordeligste abonnement voor een maand en een jaar. Je kunt de abonnementen aanklikken voor meer informatie. Als je met de muis over de iconen gaat, zie je voor welk reisdeel het genoemde abonnement geldt.


Ingangsdatum

Wat is de ingangsdatum van mijn jaarabonnement?

Je kunt de ingangsdatum van je jaarabonnement op een aantal manieren inzien, namelijk
- Op de specificatie van je jaarabonnement.
- Bekijk je kaartgegevens bij een ophaal- of oplaadautomaat of bij een verkoop- en oplaadautomaat. Bied je OV-chipkaart aan en kies voor 'Mijn kaartgegevens'. Kies vervolgens voor 'Reisproducten'. Tip: Om naar het volgende product te gaan kies de knop bij het pijltje naar beneden.
- Bekijk je reisproducten in je Mijn OV-chipkaart account op ov-chipkaart.nl.
- Bij het uitchecken zie je de laatste dag van geldigheid van je jaarabonnement.


Defect

Mijn OV-chipkaart met jaarabonnement doet het niet/is kapot. Wat nu?

Kijk op ov-chipkaart.nl. Is je OV-chipkaart defect en heb je een vervangende OV-chipkaart aangevraagd? Dan kun je in afwachting van je vervangende kaart bij één van onze Service & Tickets vestigingen een tijdelijk abonnement krijgen om in de tussentijd te kunnen blijven reizen met je abonnement. Tip: neem een anonieme OV-chipkaart mee, dan wordt het tijdelijke abonnement daarop geladen. Heb je geen anonieme OV-chipkaart? Dan betaal je een borg van 7,50 euro. Bij inlevering van deze anonieme kaart krijg je dit bedrag weer terug.


Kwijt

Ik ben mijn OV-chipkaart met jaarabonnement kwijt. Wat moet ik doen?

Blokkeer en vervang je OV-chipkaart. Kijk op ov-chipkaart.nl hoe je dit doet. In afwachting van je vervangende kaart kun je bij één van onze Service & Tickets vestigingen een tijdelijk abonnement krijgen om in de tussentijd te kunnen blijven reizen met je abonnement. Tip: neem een anonieme OV-chipkaart mee, dan wordt het tijdelijke abonnement daarop geladen. Heb je geen anonieme OV-chipkaart? Dan betaal je een borg van 7,50 euro. Bij inlevering van deze anonieme kaart krijg je dit bedrag weer terug.


Nieuwe kaart

Ik heb een nieuwe OV-chipkaart ontvangen maar mijn jaarabonnement staat er niet op. Wat kan ik doen?

Wij vragen je om telefonisch contact op te nemen met onze Klantenservice op 0900-8011 (gebruikelijke belkosten). Houd zowel je vorige OV-chipkaartnummer als je nieuwe OV-chipkaartnummer bij de hand. Wij helpen je graag met een oplossing.

 

Ik heb geen MijnGVB account

Beheren

Ik heb geen GVB account of niet aangemaakt vóór 5 april. Kan ik mijn abonnement online beheren?

Nee. Je huidige jaarabonnement kun je niet online beheren. Houd zelf de einddatum van je huidige jaarabonnement in de gaten omdat je geen verlengbrief ontvangt. Voor het stopzetten of wijzigen van je huidige abonnement ben je van harte welkom bij een van onze Service & Tickets vestigingen. Tip: wanneer je huidige jaarabonnement afloopt en je wilt dit verlengen? Registreer je dan voor MijnGVB en bestel je nieuwe jaarabonnement in onze webwinkel. Vanaf dat moment kun je je jaarabonnement online beheren.

Wijzigen

Ik heb geen MijnGVB account. Kan ik mijn jaarabonnement wijzigen of stopzetten?

Om je abonnement te wijzigen of stop te zetten, kun je langskomen bij een van onze Service & Tickets vestigingen. Kijk hier voor de locaties en openingstijden. Neem je OV-chipkaart, legitimatiebewijs en bankpas mee.

Bankrekening

Ik betaal meerdere jaarabonnementen in termijnen. Kan ik een bankrekeningnummer wijzigen voor één abonnement?

Nee. Alle jaarabonnementen die je in termijnen betaald, worden van één en hetzelfde bankrekeningnummer afgeschreven.

Bankrekeningnummer

Ik heb geen MijnGVB account. Hoe wijzig ik mijn bankrekeningnummer?

De nieuwe betaler dient langs te komen bij een van onze Service & Tickets vestigingen. Neem de bankpas met daarop het nieuwe bankrekeningnummer en legitimatiebewijs mee.

Specificatie

Kan ik een specificatie van mijn jaarabonnement ontvangen?

Bij het afsluiten of verlengen van je jaarabonnement ontvang je van ons éénmalig een specificatie. Gebruik die specificatie als je die nodig hebt. Tip: maak een Mijn OV-chipkaart account aan of log in om je producten op je kaart te bekijken op www.ov-chipkaart.nl.

Tijdelijk wachtwoord

Ik heb de brief met kenmerk 1a ontvangen. Ik heb geen email met een tijdelijke wachtwoord ontvangen. Wat kan ik nu doen?

Je hebt al een MijnGVB account. Vul hier je emailadres in en druk op 'verstuur'. Je ontvangt een email met een tijdelijk wachtwoord op het opgegeven emailadres. Met het tijdelijke wachtwoord kun je inloggen in je MijnGVB account.

 

Ik heb een MijnGVB account

Raadplegen

Hoe kan ik mijn jaarabonnementgegevens raadplegen in MijnGVB?

Log in op MijnGVB. Als je bent ingelogd kies aan de linkerkant in het menu voor 'Mijn bestellingen'. Klik op de tab met 'Jaarabonnementen'. Tip: andere bestellingen in onze webwinkel die je met MijnGVB doet, worden getoond in de tab .

Gegevens

Ik heb een MijnGVB account maar ik zie geen gegevens van mijn jaarabonnement. Wat nu?

De gegevens van je huidige jaarabonnement worden niet getoond in MijnGVB. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Helaas kunnen wij je huidige jaarabonnementgegevens niet meer overzetten naar je MijnGVB account. Houd zelf de einddatum van je huidige jaarabonnement in de gaten omdat u geen verlengbrief ontvangt. Voor wijzigen of stopzetten van je huidige abonnement ben je van harte welkom bij een van onze Service & Tickets vestigingen. Tip: bestel je nieuwe jaarabonnement in onze webwinkel. Vanaf dat moment kun je je jaarabonnement online beheren.

Persoonsgegevens

Hoe wijzig ik mijn persoonsgegevens in MijnGVB?

Log in en klik aan de linkerzijde op 'Mijn Gegevens'. Op deze pagina kun je je persoonsgegevens wijzigen. Klik op 'Opslaan' om de wijziging te bevestigen.

Emailadres

Hoe wijzig ik mijn emailadres in MijnGVB?

Log in en klik aan de linkerzijde op 'Mijn gegevens'. Op deze pagina kun je je emailadres wijzigen. Let op: het emailadres dient twee keer te worden ingevuld. Klik op 'Opslaan' om de wijziging te bevestigen.

Wijzigen abonnement

Hoe kan ik mijn abonnement wijzigen in MijnGVB?

In MijnGVB kun je je abonnement wijzigen. Kies voor 'Mijn bestellingen' en vervolgens de tab 'Jaarabonnementen'. Zoek het abonnement dat je wilt wijzigen en klik op 'Wijzigen'. Volg de stappen om de wijziging aan te vragen. Je ontvangt twee e-mails met daarin de bevestiging van de aanvraag. Ga met je OV-chipkaart naar een ophaalautomaat om de wijziging op te halen. Doe dit vóór de gewenste wijzigingsdatum. Haal je de wijziging niet op dan wordt je aanvraag geannuleerd en behoudt je jaarabonnement de oorspronkelijke sterwaarde en/of keuzezone. Wijzigen kan tot maximaal drie maanden in de toekomst. Let op: je kunt alleen de keuzezone wijzigen en/of de sterwaarde verhogen. Wil je een lagere sterwaarde of een ander abonnement? Zet dan eerst je huidige abonnement stop en bestel het nieuwe abonnement.

Stopzetten

Hoe kan ik mijn abonnement stopzetten in MijnGVB?

In MijnGVB kun je je abonnement stopzetten. Kies voor 'Mijn bestellingen' en vervolgens de tab 'Jaarabonnementen'. Zoek het abonnement dat je wilt stopzetten en klik op 'Stopzetten'. Volg de stappen om de stopzetting aan te vragen. Je ontvangt een e-mail met daarin de bevestiging van de aanvraag. Ga met je OV-chipkaart naar een ophaalautomaat om de stopzetting op te halen. Doe dit vóór de gewenste stopzetdatum. Haal je de stopzetting niet op dan wordt je aanvraag geannuleerd en behoudt je jaarabonnement de oorspronkelijke looptijd. Stopzetten kan tot maximaal drie maanden in de toekomst en niet in de laatste drie maanden.

Rekeningnummer

Hoe wijzig ik mijn bankrekeningnummer in MijnGVB?

Log in en klik aan de linkerzijde op 'Mijn gegevens'. Onderaan de pagina vind je het huidige bankrekeningnummer terug. Klik op 'Wijzigen'  en volg de stappen om een nieuwe machtiging af te geven. Na een succesvolle wijziging vind je het nieuwe bankrekeningnummer terug bij 'Mijn gegevens'. Let op: alle jaarabonnementen die je binnen je MijnGVB account in termijnen betaald, worden van één en hetzelfde bankrekeningnummer afgeschreven.
 
Toegang tot een MijnGVB account

Aanmaken

Hoe maak ik een MijnGVB account aan?

Je kunt hier een MijnGVB account aanmaken. Vul de gevraagde gegevens in en druk op 'Registreren'. Je ontvangt binnen enkele minuten een email met instructies om het MijnGVB account te activeren.

Inloggen

Ik kan niet inloggen in MijnGVB. Wat kan ik nu doen?

Controleer of je een MijnGVB account hebt. Vul je emailadres in op MijnGVB en druk op 'Verstuur' . Je ontvangt een email met een tijdelijk wachtwoord op het opgegeven emailadres. Ontvang je geen email of krijg je de melding <E-mailadres onbekend>? Dan heb je nog geen MijnGVB account. Je kunt hier een MijnGVB account aanmaken.

Registratie

Bij de registratie van het MijnGVB account krijg ik de melding <e-mailadres is al in gebruik>. Wat kan ik nu doen?

Je hebt al een MijnGVB account. Vul hier je emailadres in en druk op 'Verstuur'. Je ontvangt een email met een tijdelijk wachtwoord op het opgegeven emailadres. Met het tijdelijke wachtwoord kun je inloggen in je MijnGVB account.

 

Beschermingsbewind

Beschermingsbewind

Ik sta onder beschermingsbewind. Kan ik een jaarabonnement afsluiten?

Ja. Je bewindvoerder dient toestemming te verlenen om een jaarabonnement af te mogen sluiten. Laat je bewindvoerder een brief opstellen waarin de toestemming wordt verleend. In deze brief dienen je persoonsgegevens, je OV-chipkaartnummer en je bankrekeningnummer voor de automatische incasso te worden vermeld. Deze brief dient door de bewindvoerder ondertekend te zijn en voorzien van bedrijfs- logo of stempel. Vraag je bewindvoerder om een kopie van de beschikking van bewind. Je kunt vervolgens met beide documenten langskomen bij een van onze Service & Tickets vestigingen om het jaarabonnement af te sluiten. Neem je legitimatiebewijs en persoonlijke OV-chipkaart mee.

Bewindvoerder

Ik heb een jaarabonnement en ik ben onder beschermingsbewind gesteld. Wat moet ik doen?

Je bewindvoerder dient ons op de hoogte te stellen van de onderbewindstelling. Laat de bewindvoerder een email sturen met daarin de beschikking van bewind naar debiteuren-jkh@gvb.nl.

Bewindvoering

Ik heb een jaarabonnement en de bewindvoering stopt. Wat moet ik doen?

Je kunt de uitspraak van de rechter per email sturen naar debiteuren-jkh@gvb.nl. Wijzigt ook je bankrekeningnummer? Geef dit dan aan in de email. Wij zullen contact met je opnemen om de wijziging door te voeren in onze administratie.