Heeft GVB wel voldoende metrostellen voor alle lijnen nu de Noord/Zuidlijn ook rijdt?

Met de metro’s die we nu hebben, kunnen we onze dienstregeling voor alle lijnen rijden. Maar we zitten krap in ons jasje. In elk geval nog tot eind 2021, vanaf dat moment stromen onze nieuwe M7 metro’s in. Tot die tijd doen we ons uiterste best om iedere dag opnieuw te zorgen dat er voldoende materieel kan rijden. Soms lukt dit onverhoopt niet, om welke technische reden dan ook. Om dan met minder metro’s tóch volgens dienstregeling te kunnen rijden, kan het zijn dat er een rit uitvalt of rijden we op de lijnen 50, 53 en 54 vaker dan gepland met kortere metro’s (twee in plaats van drie koppelde treinstellen) dan dat je van ons gewend bent. 

Niet snel uitwisselbaar

Een vraag die we wel eens krijgen, is waarom we dan geen metro van lijn 52 - de Noord/Zuidlijn - afhalen en die inzetten op de andere lijnen zodra daar uitval is, bijvoorbeeld bij een technisch defect? Helaas is dat geen optie. Dat komt omdat er andere software op die metro is geladen om op de Noord/Zuidlijn te kunnen rijden. Hierdoor zijn de metro’s niet snel uitwisselbaar als ergens anders op het metronet uitval is. 

Renovatie M4 metro's

Ook werken we hard aan de renovatie van onze M4 metro's. Na 20 jaar trouwe dienst krijgen ze van buiten én binnen een flinke opknapbeurt met o.a. een vernieuwd interieur en nieuwe stoelen. Zo kunnen ze weer een tijdje mee. Het laatste deel (van in totaal 33 voertuigen) is nu aan de beurt. Eind 2018 zijn ze allemaal opgeknapt en dus allemaal weer beschikbaar en inzetbaar op het bestaande metronet.

Minder flexibel

Dit alles maakt dat we krap in ons jasje zitten. We zijn minder flexibel bij de inzet van onze metro's. Komt daar een storing bij op het spoor (denk bijvoorbeeld aan een sein- of een wisselstoring), of gebeurt er iets onverwachts waardoor een metro vertraging heeft of zelfs helemaal niet kan rijden, dan merk je dat als reiziger nu sneller dan normaal. Dat vinden we vervelend. Op zo'n moment werken we met man en macht om alles zo snel mogelijk voor jou en andere reizigers op te lossen.

Lijn 51

De uitval op lijn 51 staat volledig los van (het testen op) de Noord/Zuidlijn. We proberen de uitval op deze lijn zoveel mogelijk te beperken. Op lijn 51 reden we tot voor kort ook met enkele voertuigen, naast de inzet van dubbele/gekoppelde wagens. Na klachten van onze reizigers over de inzet van deze enkele voertuigen - te weinig ruimte en overvolle metro's - rijden wij nu alleen nog maar met gekoppelde voertuigen. Hierdoor rijden we beter, op tijd én met een betere overstap.

(Nabije) toekomst

Nu de Noord/Zuidlijn rijdt, verwachten we dat de drukte op de metrolijnen 53 en 54 iets afneemt. Lijn 51 stopt in zijn huidige vorm per maart 2019. Vanaf dat moment zullen we deze metrovoertuigen renoveren en inzetten op het bestaande metronet/andere bestaande lijnen. Dat zorgt stapsgewijs voor een verbetering van onze dienstverlening, op weg naar 2021 als onze nieuwste metro's instromen.