sluiten
Steeds slimmer, steeds makkelijker. OVpay is het nieuwe in- en uitchecken in het OV

OVpay: vragen en antwoorden

Waar kan ik in Nederland reizen met mijn betaalpas?

Eerste kwartaal 2023 kan je overal in Nederland in- en uitchecken met de contactloze betaalpas of creditcard. Kijk hier voor een overzicht waar je met je betaalpas kan reizen en betalen en bij welke vervoerders
 

Waar kan ik straks bij GVB reizen met mijn contactloze betaalpas of creditcard?

In alle onze (nacht*)bussen, trams en metro's. 
*Voor de nachtbussen geldt het standaard nachtbustarief
 

Met welke betaalpassen en creditcards kan ik in- en uitchecken?

Contactloze betaalpassen van ABN AMRO, ASN Bank, Bunq, ING, Rabobank, Regiobank of SNS; een contactloze creditcard van Mastercard en Visa (uitgegeven door ICS); een smartphone die voor contactloos betalen is gekoppeld aan één van de bovengenoemde betaalpassen en creditcards; een buitenlandse, contactloze debit- of creditcard van Maestro, V PAY, Mastercard of Visa.
Er zijn betaalpassen, creditcard en apps van banken die nog niet beschikbaar zijn voor in- en uitchecken met betaalpas. Dit zijn AMEX betaalpassen, de betaalpas van Knab, Triodos en de app van de Regiobank.
 

Is in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard veilig?

Ja, in- en uitchecken in het OV is net zo betrouwbaar als contactloos betalen in een winkel. Hiervoor werken we samen met diverse banken en creditcardmaatschappijen
 

Hoe kan ik in- en uitchecken met mijn betaalpas? 

Dat doe je op dezelfde manier als met de OV-chipkaart. Je houdt de kaart eenmaal voor de kaartlezer/metropoortje om in- of uit te checken. Bij het inchecken hoor je één piepje en lees je IN op de kaartlezer en bij uitchecken hoor je twee piepjes en lees je UIT of OUT.  Let op: in- en uitchecken moet altijd met dezelfde betaalpas, mobiel of smartwatch.

Voor het gebruik met je mobiel moet de mobiele betaalpas functionaliteit aan staan, net zoals bij het pinnen in de winkel.

Wij adviseren je om je portemonnee niet tegen het incheckapparaat te houden. Neem je betaalpas, creditcard of OV-chipkaart uit je portemonnee of pasjeshouder en check in. Doe je dat niet, dan kan het voorkomen dat je in- of uitcheck mislukt of dat de kaartlezer een andere kaart pakt (bv. andere betaalpas of je OV-chipkaart). Let op: het in- en uitchecken moet altijd met dezelfde betaalpas, mobiel of smartwatch.
 

Het inchecken lukt niet, wat moet ik doen? 

Dit kan meerdere oorzaken hebben: 
  • Mogelijk is je betaalpas of creditcard nog niet ingesteld voor contactloos betalen. Als je betaalpas of creditcard is voorzien van het ‘contactloos betalen logo’ dan is het in principe mogelijk om contactloos te betalen. Neem contact op met je bank om dit in te stellen.
  • Voor het gebruik met je mobiel moet de mobiele betaalpas functionaliteit aan staan, net zoals bij het pinnen in de winkel.
  • Door een betalingsachterstand, bijvoorbeeld doordat eerdere gemaakte reizen (nog) niet zijn betaald, is je betaalpas tijdelijk geblokkeerd voor OV-gebruik. Het is niet mogelijk om in- en uit te checken met de betaalpas totdat het is gelukt het bedrag van je rekening af te schrijven.
  • Er zijn betaalpassen, creditcard en apps van banken die nog niet beschikbaar zijn voor in- en uitchecken met betaalpas. Dit zijn AMEX betaalpassen, de betaalpas van Knab, Triodos en de app van de Regiobank.

Kan ik met korting of een abonnement reizen met mijn contactloze betaalpas of creditcard?

Nu nog niet. De prijs voor je reis is gelijk aan reizen met je OV-chipkaart zonder korting of abonnement.
 

Kan ik korting krijgen op het parkeren bij een P&R locatie, als ik in- en uitcheck met de betaalpas?

Nee, het is nog niet mogelijk om korting te ontvangen op het parkeren bij een P&R locatie, als je in het OV hebt in- en uitgecheckt met de betaalpas/credit card. Dit blijft wel mogelijk met de OV-chipkaart en de GVB P+R kaart. Zie voor meer informatie, de website van de gemeente Amsterdam 
 

Is reizen met de OV-chipkaart ook nog mogelijk? 

Voorlopig blijft het nog mogelijk om met de OV-chipkaart in en uit te checken. De komende jaren voeren we OVpay stap voor stap in, hiermee verdwijnt de OV-chipkaart (naar verwachting eind 2024). Vanaf dan is er een alternatief voor de OV-chipkaart en bijbehorende producten en diensten. 
 

Waarvoor is de GVB Gappie app ook handig voor OVpay? 

Naast de reisplanner, service en informatie over GVB reisproducten en diensten, kan je in de GVB Gappie app je betaalpas koppelen. Hiermee kan je eenvoudig je GVB reishistorie inzien die je gemaakt hebt met je betaalpas. Het is ook mogelijk om via de app een gemiste check-uit te corrigeren.
 

Waar kan ik mijn reishistorie inzien? 

In je account in de GVB Gappie app waar je betaalpas aan gekoppeld is, kun je de reizen inzien die je met GVB gemaakt hebt.
Op OVpay.nl kun je naast de GVB-reizen ook de reizen inzien die je met andere vervoerders hebt gemaakt. Lees op ovpay.nl hoe dat werkt.
 

Hoe koppel ik mijn betaalpas aan mijn account?

Hiervoor heb je een referentienummer inclusief het totaal bedrag van je einde dagafrekening van je OV-reizen nodig. Dit is een kenmerk met beginletters NLOV dat bestaat uit 18 tekens (cijfers en letters). Deze vind je op je betaaloverzicht. Je herkent de afrekening dus aan NLOV als afzender.    
 

Klopt het dat ik via MijnGVB niet mijn OV-reizen kan inzien die ik heb betaald met mijn betaalpas?  

Dat klopt. De reishistorie en andere dienstverlening voor reizen met je betaalpas is niet gekoppeld aan je OV-chipkaart account. Voor het inzien van je OV-reizen betaald met de betaalpas, maak je een aparte koppeling/account aan in de GVB Gappie app.  
 

Ik ben vergeten uit te checken/ Ik heb een gemiste check-in/ check-uit. Wat moet ik doen? 

Je kan terecht op ovpay.nl/reisoverzicht waar je je gemiste check-in/-uit kunt corrigeren met behulp van hetzelfde referentienummer & bedrag wat op je bankafschrift staat. Het referentienummer bestaat uit 18 tekens (cijfers en letters) en begint met NLOV.  

Voor een gemiste check-uit/check-in op je OV-chipkaart, ga je naar uitcheckgemist.nl
 

Er is een bedrag geïncasseerd vanuit NLOV van mijn rekening, die ik niet kan plaatsen. Wat nu?

Je kunt op ovpay.nl/reisoverzicht informatie vinden over het geïncasseerde bedrag, met behulp van het referentienummer en het geïncasseerde bedrag. Kom je er niet uit, neem dan contact op met de klantenservice van OVpay via ovpay.nl
 

Ik heb voldoende saldo op mijn bankrekening, maar mijn (mobiele) betaalpas is (nog steeds) geblokkeerd. Wat nu?

Neem hiervoor contact op met de klantenservice van OVpay via ovpay.nl, zij kunnen je verder helpen.