sluiten

Kans op verstoringen op de metrolijnen

Stap voor stap: ingebruikname nieuw systeem voor metrobeveiliging

Na ruim een jaar van intensief testen nemen we, samen met Metro en Tram van de gemeente Amsterdam en de Vervoerregio Amsterdam, vanaf eind februari 2021 het nieuwe en moderne systeem voor de metrobeveiliging in gebruik. Dit doen we stap voor stap. We nemen de tijd om kinderziektes op te sporen en onze verkeersleiders en bestuurders als gebruikers meer ervaring op te laten doen, voordat we helemaal overgaan op het nieuwe systeem.    
 

Kans op verstoringen

Tijdens de ingebruikname kunnen er kinderziektes de kop opsteken. Daarom is het goed om rekening te houden met mogelijke verstoringen onderweg. Dit kan variëren van fouten in de reisinformatie, tot het tijdelijk uitvallen van (een deel van) een metrolijn. Of in een uitzonderlijk geval alle metro’s. De metro's zullen dan tijdelijk op alle stations stilstaan.

Mogelijke verstoringen worden zo goed en zo snel als mogelijk opgelost. Na zulke verstoringen buigen de experts van gemeente Amsterdam, leverancier Alstom en GVB zich direct over mogelijke oorzaken, en oplossingen, om te zorgen dat deze zich niet opnieuw voordoen. Dit geeft alleen geen garantie dat er zich geen nieuwe of ándere verstoringen in het systeem kunnen voordoen.

Alternatief openbaar vervoer bij uitval metro

Wanneer er uitval van de metro is, is het advies je reis opnieuw te plannen in de planner op deze site of in de GVB app. De reisplanner geeft je een alternatieve reisadvies.
Het alternatieve openbaar vervoer in de buurt van de metrostations hebben we ook voor je in kaart gebracht.

Rijden met het nieuwe systeem

We begonnen eind februari 2021 en reden eerst alleen op zondagen met het nieuwe systeem. Dit hebben we geleidelijk uitgebreid naar meer dagen. Na het doorvoeren van verschillende verbeteringen rijden we vanaf 24 oktober met het nieuwe systeem zonder dat we (gepland) terugschakelen naar het ‘oude’ systeem. Wel houden we het ‘oude’ systeem voorlopig nog achter de hand voor als we tegen zaken aanlopen die we niet zomaar kunnen oplossen.

Blijf op de hoogte via Seintje

Actuele reisinformatie en mogelijke verstoringen geven we aan via de gebruikelijke GVB- reisinformatiekanalen. Je kunt ook een Seintje van ons ontvangen bij een actuele verstoring van je favoriete metrolijn(en). Meld je hiervoor aan in de GVB app.