sluiten

Aangepaste dienstverlening en dienstregeling

Onze dienstverlening is aangepast

Na de verscherpte maatregelen van de overheid afgelopen maandag om het coronavirus verder in te dammen, hebben wij in overleg met de ov-sector opnieuw aanvullende maatregelen genomen. Alle openbaar vervoerders, dus ook wij, worden door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus.

De aanvullende maatregelen hebben gevolgen voor onze  dienstverlening. Zo worden de openingstijden van GVB Klantenservice en Service & Tickets aangepast. In sommige trams kan door enkele aanpassingen weer een kaartje worden gekocht bij de conducteur. En er wordt voor genoeg ruimte gezorgd in de trams, bussen en metro's en op de ponten om met gepaste afstand tot elkaar te kunnen reizen.

Deze uitzonderlijke situatie vraagt om uitzonderlijke maatregelen en hier vragen we je begrip voor. We wensen je ondanks alles een goede en veilige reis.
 

Aangepaste dienstregeling

Op 23 maart 2020 vond er een eerste aanpassing van de dienstregeling plaats. De tweede aanpassing begint op 30 maart 2020. Het doel van deze aanpassing van de dienstregeling in fases is om voldoende capaciteit te houden om alle reizigers naar hun bestemming te brengen, terwijl men tegelijkertijd in de voertuigen voldoende afstand van elkaar kan houden.

Helaas is het ook dan niet te voorkomen dat er door omstandigheden ritten op de dag zelf komen te vervallen of dat er andere aanpassingen volgen. Check daarom altijd voor vertrek even je reis.

Wat verandert er per maandag 30 maart 2020

  • Metro 51 rijdt niet. Tussen Overamstel en Spaklerweg reis je via Van der Madeweg, met metro 50 resp. 53/54. 
  • Spitstram 6, tram 11, spitsbussen 222, 240, 248, 265 en nachtbus N86 rijden niet. Alle haltes en bestemmingen zijn met andere lijnen bereikbaar.
  • Vanaf 30 maart rijden de overige tram- en metrolijnen een vaste frequentie van elke 15 minuten, in een specifieke basisdienstregeling die overdag alle dagen in de week geldt. Metro 52 rijdt overdag iets vaker, elke 10 minuten.
  • Bus 21 rijdt overdag elke 10 minuten, bus  15, 18, 22, 34, 35, 37, 41, 44, 47, 48, 55, 65, 66 en 69 elke 15 minuten. Deze lijnen kunnen 's avonds en op zondag soms minder rijden. Spitslijn 231 en de Schiphollijnen 245, 246 en 247 houden hun normale dienstregeling.
  • De overige buslijnen rijden de gehele week elke 30 minuten. 
  • De nachtbussen rijden in de weekendnachten één keer per uur, net als doordeweeks.
  • Het Buiksloterwegveer vaart in de spitsen met minder ponten. Hierdoor ontstaat slechts enkele minuten vertraging.


De dienstregeling per 30 maart - met uitzondering van de wijziging bij het Buiksloterwegveer - vind je in de reisplanners.

Geen fiets mee in tram 26

Door de aangepaste instapmogelijkheden bij de tram is het niet meer toegestaan een fiets mee te nemen in tram 26. 

Abonnementen en reisproducten opzeggen

Vanwege de corona-maatregelen maken minder mensen gebruik van het OV en geldt er een aangepaste dienstregeling waarbij minder gereden wordt. Daardoor komen er veel vragen bij ons binnen over het vroegtijdig of tussentijds opzeggen van diverse soorten abonnementen en andere reisproducten. 

Openingstijden Klantenservice aangepast

Vanaf maandag 30 maart heeft ook onze Klantenservice aangepaste openingstijden. Onze medewerkers zijn dan bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur. Dit geldt zowel voor contact via de telefoon als de online/sociale media kanalen.
Ook kunnen de wachttijden aan de telefoon langer zijn dan je van ons gewend bent.
 

GVB Service & Tickets balies beperkt open

De GVB Service & Tickets vestigingen Centraal Station  en Station Bijlmer ArenA zijn vanaf 28 maart alle dagen geopend van 10.00 tot 18.00 uur.
De vestigingen Station Zuid en metrostation Noord zijn gesloten.

Het is mogelijk dat er aanvullende maatregelen genomen worden die van invloed zijn op genoemde openingstijden.
Kijk dus altijd voor de actuele openingstijden op deze site.

Reisproducten online kopen

Er zijn veel zaken rondom je reisproduct die je vanuit huis kunt regelen,  waarvoor je dan niet naar een GVB Servicepunt of GVB Services & Tickets toe hoeft. Wil je bijvoorbeeld saldo laden of je reisproduct vernieuwen? Probeer dit de komende tijd zoveel mogelijk online te doen. In onze webshop bestel je eenvoudig saldo of een ander reisproduct. Daarna haal je je bestelling op bij één van de automaten bij jou in de buurt. Hierna kun je ook je product eenvoudig beheren via MijnGVB.