sluiten

Aangepaste dienstverlening en dienstregeling

Ontwikkelingen

Het kabinet heeft weer een nieuwe stap aangekondigd in het versoepelen van de coronamaatregelen. De heropening van onderwijs en andere sectoren heeft consequenties voor het openbaar vervoer in ons land. De OV-bedrijven hebben daarom samen met de overheid gewerkt aan een OV-protocol. Hierin staan de maatregelen om verantwoord te kunnen reizen, wat reizigers en OV-personeel van elkaar mogen verwachten, hoe iedereen zich moet gedragen en welke maatregelen op stations, haltes en in voer- en vaartuigen worden getroffen.

De meeste maatregelen in het protocol zijn duidelijk. Een aantal wordt op dit moment nog iets verder uitgewerkt.
De maatregelen die we nu graag met je delen is dat we stapsgewijs richting de 'normale' dienstregeling gaan en dat het dragen van een mondkapje per 1 juni verplicht is in onze trams, bussen, metro's en op de veerponten voor reizigers vanaf 13 jaar.

Het advies blijft: reis alleen als het echt nodig is, vermijd de drukke (spits)tijden en houd afstand.
 

25 mei en 2 juni: uitbreiding dienstregeling in twee stappen

Op maandag 25 mei breiden we onze dienstregeling weer uit en doen dit nog eens op dinsdag 2 juni. De uitbreiding betreft vooral de drukkere lijnen. We doen het in twee stappen vanwege de beschikbaarheid van personeel.

Wat verandert er maandag 25 mei?

  • Metro 52 rijdt weer volgens de normale dienstregeling: overdag elke 6 minuten, 's avonds en zaterdag- en zondagochtend elke 7,5 minuut.
  • Tram 1, 3 en 13 rijden vaker op werkdagen en op zaterdag,
  • Tram 17 rijdt vaker op alle dagen.


Metro 52 staat al met de nieuwe dienstregeling in de reisplanners, de tramlijnen volgen vanaf vrijdag 22 mei.

Wat verandert er dinsdag 2 juni?

  • Tram 2, 7 en 12 en bus 34 en 41 rijden vaker op werkdagen en op zaterdag.
  • Bus 21, 36, 44, 47 en 66 rijden meer op werkdagen.
  • Bus 35, 55 en 69 rijden vaker op de zaterdagen. 
  • Bus 36 rijdt op zaterdag en spitsbus 248 rijdt op werkdagen met langere bussen om op die manier de capaciteit te verhogen. 


De dienstregeling per 2 juni vind je vanaf vrijdag 29 mei in de reisplanner.

Voor de volledigheid: tram 11, bus 240, bus 265 en nachtbus N86 rijden niet.
 

Mondkapje per 1 juni verplicht

Per 1 juni geldt de verplichting een mondkapje te dragen in onze trams, bussen, metro's en op veerponten voor reizigers vanaf 13 jaar. Het gaat om niet-medische mondkapjes zonder filter (bijvoorbeeld van katoen) waar je zelf voor moet zorgen. Je moet hem tijdig opzetten, dus voor het instappen. Het dragen van een mondkapje wordt ook sterk geadviseerd in metrostations en op haltes. 

Het gratis verstrekken van mondkapjes is niet mogelijk. Het niet gratis verstrekken van mondkapjes in het OV is een besluit van de Rijksoverheid. Zij geeft aan dat het de verantwoordelijk is van reizigers om zelf voor een mondkapje te zorgen en de kosten daarvan voor eigen rekening te nemen. 

Op dit moment worden er al mondkapjes verkocht in de snoepautomaten op diverse station. Dit zijn automaten van andere eigenaren en worden niet door GVB beheerd. 

 

Onze GVB Service & Tickets vestigingen verkopen binnenkort ook mondkapjes. Een exacte verkoopdatum volgt nog. We verkopen de mondkapjes (2 voor € 2) als service tegen inkoopprijs. 

GVB Service & Tickets: nieuwe openingstijden en Noord weer open

Vanaf zaterdag 30 mei breiden we de openingstijden uit. Ook Noord gaat die dag weer open. De tijden vanaf 30 mei:
 
GVB Service & Tickets Stationsplein CS
maandag t/m zondag: 08:30 - 19:00 u.
 
GVB Service & Tickets Station Bijlmer en Station Zuid
maandag t/m vrijdag: 08:30 - 19:00 u.
zaterdag en zondag: 10.00 - 18.00

GVB Service & Tickets Station Noord
maandag t/m zondag: 10:00 - 18:00 u.
 

Geen fiets mee in tram 26

Door de aangepaste instapmogelijkheden bij de tram is het niet meer toegestaan een fiets mee te nemen in tram 26. 

Abonnementen en reisproducten opzeggen

Vanwege de corona-maatregelen maken minder mensen gebruik van het OV en geldt er een aangepaste dienstregeling waarbij minder gereden wordt. Daardoor komen er veel vragen bij ons binnen over het vroegtijdig of tussentijds opzeggen van diverse soorten abonnementen en andere reisproducten. 

Aangepaste openingstijden Klantenservice

Onze Klantenservice heeft aangepaste openingstijden. Onze medewerkers zijn bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur. Dit geldt zowel voor contact via de telefoon als de online/sociale media kanalen.
Ook kunnen de wachttijden aan de telefoon langer zijn dan je van ons gewend bent.
 

Koop je kaartje vooraf: online of in de voorverkoop

In de bus en tram is het niet mogelijk om een kaartje te kopen bij de bestuurder. In de tram kun je voor een kaartje alleen terecht bij de conducteur. Ga voorbereid op reis en koop je kaartje of reisproduct vooraf. Dat kan online in onze webshop als je al een OV-chipkaart hebt. Of koop een kaartje bij één van de vele voorverkoopadressen in de stad. 

Er zijn veel zaken rondom je reisproduct die je vanuit huis kunt regelen. Wil je bijvoorbeeld saldo laden of je reisproduct vernieuwen? Probeer dit de komende tijd zoveel mogelijk online te doen. In onze webshop bestel je eenvoudig saldo of een ander reisproduct. Daarna haal je je bestelling op bij één van de automaten bij jou in de buurt. Hierna kun je ook je product eenvoudig beheren via MijnGVB.

Losse kaartjes koop je bij de halte-/stationsautomaat of bij één van de vele GVB verkooppunten.