sluiten

Array

Veelgestelde vragen GVB reisapp

Hieronder vind je een overzicht van veelgestelde vragen over de GVB reisapp. Staat je vraag er niet bij? Neem dan contact op met onze Klantenservice

Tickets kopen en activeren

1. Hoe betaal ik een barcodeticket in de app?
Alle betalingen gaan via de GVB app. Tickets kunnen betaald worden met iDeal, Visa en MasterCard.
 
2. Kan ik voor meerdere personen tegelijkertijd een ticket kopen op één telefoon?
Ja, alleen als je dezelfde reis/reizen gaat maken. Ieder persoon heeft een eigen, individueel geactiveerd barcode ticket nodig om te kunnen reizen. Het is niet mogelijk om het barcode ticket te delen met andere personen, dus degene die de tickets heeft aangeschaft checkt eerst zijn medereizigers in- en uit en gaat dan zelf als laatste door het poortje.
 
3. Hoeveel tickets kan ik kopen in de app?
Je kunt wel tot 20 tickets van diverse varianten in één aankoop kopen.
 
4. Zijn tickets in de app duurder dan papieren tickets?
Nee. De beschikbare barcode tickets hebben dezelfde prijs als papieren chipkaartjes of de OV-chipkaart variant.
 
5. Kan ik in één handeling meerdere tickets activeren?
Nee. Een ticket is een persoonlijk vervoersbewijs en moet daarom 1 voor 1 worden geactiveerd.
 
6. Kan ik een ticket delen met een andere persoon?
Nee. Een ticket is een persoonlijk vervoersbewijs en kan niet gedeeld worden met andere reizigers.

Er gaat iets mis

1. Ik heb een ticket gekocht, maar ik krijg de melding ‘Betalingsstatus mislukt. Wat nu?
Controleer eerst of de betaling van je rekening is afgeschreven. Bij geen afschrijving, probeer de aankoop nog een keer. Is er wel afgeschreven, neem dan contact op met onze Klantenservice en dien een verzoek in voor restitutie.
 
2. De app heeft een storing. Ik kan geen ticket kopen. Wat nu?
Gelukkig zijn er veel verkooppunten waar je terecht kunt voor papieren chipkaartje. Bekijk hier alle verkooppunten waar je voor de start van je reis terecht kunt en zoek er één in de buurt. 
In het voertuig kan in de meeste gevallen ook nog een kaartje gekocht worden.

3. De app heeft een storing en ik heb al ticket gekocht. Wat nu?
Als je door een app-storing buiten je schuld om, niet kunt inchecken bij de metro of je ticket niet kan laten zien aan bestuurder of conducteur, neem dan contact op met onze Klantenservice en dien een verzoek in voor restitutie.
 
4. Kan ik mijn barcode aankoop nog annuleren en wordt een gekochte ticket gerestitueerd door GVB?
Nee, het principe geldt: “gekocht is gekocht”. Twee weken bedenktermijn, zoals bij de meeste internetaankopen, geldt niet voor Passagiersvervoersdiensten. Annuleren kan ook niet via de GVB app. Dit maakt geen deel uit van het “MVP” omdat we keuzes moesten maken om snel met barcode te kunnen beginnen. Maar hopen we binnen enkele maanden wel mogelijk te maken.
 
5. Ik heb per ongeluk 2x op de “activeren-knop” gedrukt en mijn ticket is al geldig. Kan ik nog deactiveren?
Nee, als het ticket eenmaal in de GVB app geactiveerd is, dan is het ticket geldig.
 
6. Ik heb een geldig ticket, maar ik kan niet inchecken bij een metropoortje?
De barcode kan alleen goed gelezen worden als het telefoonscherm onbeschadigd is. Wanneer dit het geval is en het inchecken bij de verschillende poortjes met barcodelezer niet lukt, probeer dan de helderheid van je telefoonscherm op maximaal te zetten. Lukt het inchecken nog niet, neem dan contact op met GVB Klantenservice.

Overige vragen

1. Wat is de houdbaarheidsdatum voor een niet-geactiveerd ticket?
Je hebt 30 dagen de tijd om een niet-geactiveerd ticket te activeren en te gebruiken. De zogenaamde activeerdatum (‘activeer voor’) is ook zichtbaar op een aangekocht ticket.
Als je (push) notificaties hebt toegestaan, ontvang je twee dagen (48 uur) voor het verlopen van deze termijn een herinnering per SMS.  
 
2. Waarom kan ik nog niet in- en uitchecken in bus en tram?
De kaartlezers in onze voertuigen zijn nog niet geschikt voor deze manier van reizen. Vanaf oktober 2021 is dit wel het geval en is onze hele vloot uitgerust met nieuwe apparatuur. Tot die tijd geldt er een visuele controle door de conducteur of bestuurder.