Om te reizen met het openbaar vervoer (OV) heb je een geldig vervoersbewijs nodig. Reis je met een OV-chipkaart of betaalpas (OVpay) in het OV? Check dan altijd in en uit. Soms kan het gebeuren dat je dit vergeet. Lees hier meer over wat je moet doen als je vergeet in of uit te checken.
In- of uitcheck gemist?
Goed om te weten
Het tarief dat geldt bij een gemiste check-in of check-uit is €4,- (voltarief). Dit bedrag kan anders zijn, als er tijdens jouw reis leeftijdskorting, kortingsproduct of abonnement van toepassing is op je reis.
Met een Studentenreisproduct op je OV-chipkaart ben je verplicht om in en uit te checken bij alle vervoerders in heel Nederland. Ook in je vrij-reizenperiode.
Als je 12 keer niet uitgecheckt bent, wordt je OV-chipkaart tijdelijk geblokkeerd. Je kunt deze blokkering laten verwijderen bij de vervoerder waar je voor het laatst hebt ingecheckt.
Wat kan ik doen als ik vergeet in te checken?
Ben je bij het instappen vergeten in te checken? Dan heb je geen geldig vervoersbewijs. Check daarom zo snel mogelijk in met je OV-chipkaart, betaalpas, barcodeticket of papieren kaartje.
In de bus en tram zijn kaartlezers aanwezig waar je dit op elk moment kunt doen. Reis je met de metro? Stap dan bij de eerstvolgende halte uit om in te checken op het perron of bij een metropoortje voordat je verder reist.
Wat kan ik doen als ik vergeet uit te checken?
Wat je precies doet als je vergeet uit te checken, ligt aan je soort vervoersbewijs. Het proces dat je volgt voor een OV-chipkaart is anders dan voor een betaalpas (OVpay).
Lees hieronder wat je doet als je vergeten bent uit te checken en hoe je je geld terugvraagt.
Ik ben vergeten uit te checken met mijn OV-chipkaart
Je bent vergeten in of uit te checken met je anonieme of persoonlijke OV-chipkaart.
Voordat je verder gaat
Je mag tussen januari en juni en tussen juli en december voor maximaal 3 ritten per vervoerder het saldo terugvragen (3 ritten per half jaar)
Het terugvragen van het saldo kan tot 180 dagen nadat je de rit hebt gemaakt
Volg onderstaande stappen als je vergeten bent uit te checken met je OV-chipkaart:
Ga naar uitcheckgemist.nl
Vul je OV-chipkaartgegevens in
Kies de rit die je wilt aanpassen bij Halte of station. Je geeft aan bij welke halte of op welk station je bent in- en uitgestapt. Wij berekenen wat de rit heeft gekost. Je krijgt je geld terug als je te veel hebt betaald.
Goed om te weten
Het kan tot 14 dagen duren voordat je je gemiste uitcheck erbij ziet staan
Wist je dat je je ook kunt aanmelden voor een uitcheck gemist alert? Je krijgt dan een e-mail zodra je het saldo kunt terugvragen na een gemiste check-in of check-uit
Ik ben vergeten uit te checken met mijn betaalpas (OVpay)
Je bent vergeten uit te checken met je betaalpas, creditcard, contactloos betalen op je mobiele telefoon of smartwatch.
Voordat je verder gaat
Je in- of uitcheck kun je pas na 5 dagen na je reis aanpassen
Het aanpassen kan tot 60 dagen nadat je de rit hebt gemaakt
Volg de onderstaande stappen om geld terug te vragen:
Ga naar ovpay.nl/reisoverzicht
Vul je betalingskenmerk en bedrag in
Je kunt je gemiste check-in of check-uit aanpassen
Goed om te weten
Het betalingskenmerk en bedrag van je reis staat op je bankafschrift. Het betalingskenmerk is 18 tekens lang en begint met NLOV.
Terugbetaling vindt plaats binnen 15 dagen of verrekt OVpay met je eerstvolgende rit binnen die 15 dagen.